Σύντομη περιγραφή του προγράμματος FEEL στα Ελληνικά

Η προσφυγική κρίση που πλήττει την Ευρώπη από τον Φεβρουάριο του 2022 ασκεί πίεση σε διάφορα συστήματα: την υποδοχή, την αγορά εργασίας, τη στέγαση καθώς και τα εκπαιδευτικά συστήματα. Επομένως, η άφιξη μεγάλου αριθμού προσφύγων, κυρίως γυναικών και ανηλίκων, αναγκάζει το εκπαιδευτικό σύστημα να αναλάβει άμεσα την ευθύνη για τους μαθητές στα σχολικά του κτίρια.

Αυτό δημιουργεί μια σειρά από προκλήσεις, με κυριότερη την υποδοχή και την ένταξη μαθητών Ουκρανικής καταγωγής. Αλλά, θέτει επίσης μια πιο λεπτή και λιγότερο σαφή πρόκληση. Οι Ουκρανοί πρόσφυγες επωφελούνται ήδη από το καθεστώς προσωρινής προστασίας, το οποίο τους επιτρέπει να παρακάμπτουν τις περισσότερες διαδικασίες ασύλου και να έχουν πρόσβαση σε όλα τα κοινωνικά δικαιώματα, έστω και για κάποιο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με την εμπειρία μας, συμβαίνει και κάτι άλλο. Όπως είδαμε πρόσφατα κατά τη διάρκεια ενός προγράμματος εκπαίδευσης που υλοποιούμε (WAY) στο οποίο συμμετείχαν περισσότεροι από 60 καθηγητές και δάσκαλοι, οι δάσκαλοι των σχολείων ανησυχούν για τις ανισότητες που δημιουργούνται στις τάξεις τους. Όπως θυμάται ένας από αυτούς, αν υποθέσουμε ότι φτάσουν δύο μαθητές που είναι και οι δύο πρόσφυγες αλλά ένας από το Ελ Σαλβαδόρ και ένας άλλος από την Ουκρανία, ο τελευταίος θα έχει περισσότερες πιθανότητες να ενσωματωθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα εν μέρει λόγω της τεράστιας συναισθηματικής κινητοποίησης που συνόδευε την άφιξή της . Συχνά, μάλιστα, η άφιξη ενός Ουκρανού μαθητή «γιορτάζεται» χάρη στην ευνοϊκή υποδοχή από τοπικούς αξιωματούχους της πόλης και όχι μόνο. Αυτό δεν ισχύει για άλλους τύπους μαθητών. Έτσι, οι δάσκαλοι δεν αντιμετωπίζουν μόνο την πρόκληση της ενσωμάτωσης νέων Ουκρανών μαθητών, η οποία είναι ήδη μια πολύ περίπλοκη πρόκληση, αλλά και της αποφυγής των διακρίσεων μεταξύ προσφύγων και εκτοπισμένων, μια πτυχή συμμετρίας μεταξύ των διαφόρων εθνικοτήτων που επίσης πρόσφατα τονίστηκε και από τις δύο MYRIA. (https://www.myria.be/fr) και UNIA (https://www.unia.be/fr). Αυτό το έργο πρέπει να χρηματοδοτηθεί για ορισμένους λόγους:

- Αύξηση της ποιότητας στο έργο, τις δραστηριότητες και τις πρακτικές των εμπλεκόμενων οργανισμών και ιδρυμάτων, άνοιγμα σε νέους φορείς, που φυσικά δεν περιλαμβάνονται σε έναν τομέα.

- Οικοδόμηση της ικανότητας των οργανισμών να εργάζονται διακρατικά και διατομεακά.

- Αντιμετώπιση κοινών αναγκών και προτεραιοτήτων στους τομείς της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της νεολαίας και του αθλητισμού.

- Δυνατότητα μετασχηματισμού και αλλαγής (σε ατομικό, οργανωτικό ή τομεακό επίπεδο), που οδηγεί σε βελτιώσεις και νέες προσεγγίσεις, ανάλογα με το πλαίσιο κάθε οργανισμού.

Το έργο σκοπεύει να επιδιώξει μια σειρά από στόχους και συγκεκριμένα αποτελέσματα. Αρχικά, σκοπεύει να συμβάλει στην αυξημένη υποστήριξη προς τους δασκάλους, τους διευθυντές σχολείων, τους εργαζόμενους για νέους και τα μέλη των συλλόγων μεταναστών, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίζουν καλύτερα τους πρόσφυγες (ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ). Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η ένταξη των προσφύγων αποτελεί υψηλή προτεραιότητα τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και σε επίπεδο χωρών που συμμετέχουν στο έργο (Βέλγιο, Ιταλία, Τσεχία και Ελλάδα). Ως εκ τούτου, το έργο αυτό σκοπεύει να επιδιώξει αυτόν τον γενικό στόχο. Όσον αφορά τον συγκεκριμένο στόχο, η προώθηση της ανταλλαγής πρακτικών σχετικά με τον τρόπο ενθάρρυνσης της ένταξης των προσφύγων στους συμμετέχοντες οργανισμούς και στην τοπική εκπαιδευτική κοινότητα σε αυτή την περίπτωση είναι ο εντοπισμός και η ανταλλαγή καλών πρακτικών, ώστε οι οργανισμοί που συμμετέχουν στο έργο να έχουν ορισμένα επιπλέον εργαλεία για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ένταξης των προσφύγων στα εδάφη τους. Όσον αφορά τα αναμενόμενα αποτελέσματα, θα είναι τριών τύπων.

Όσο για το πρώτο:

- Έχοντας αναπτύξει 1 εργαλείο παιδαγωγικής υποστήριξης (PST, από εδώ και στο εξής) που βασίζεται στην προσέγγιση ολόκληρου του σχολείου για την προώθηση της ένταξης των προσφύγων (η οποία θα παρουσιαστεί καλύτερα αργότερα).

- Έχοντας αναπτύξει 1 έγγραφο βέλτιστων πρακτικών (BPD, εφεξής) που έχει χαρτογραφήσει ορισμένες βέλτιστες πρακτικές για την ένταξη των προσφύγων με ιδιαίτερη προσοχή στην πρόσφατη Ουκρανική κρίση σε επίπεδο ΕΕ και σε τοπικό επίπεδο.

Σχετικά με το δεύτερο και το τρίτο:

- Έχοντας ανταλλάξει το PST και το BPD σε επίπεδο ΕΕ και σε τοπικό επίπεδο με 40 μέλη του οργανισμού που συμμετέχουν στο έργο κατά τη διάρκεια διεθνούς εργαστηρίου.

- Έχοντας ανταλλάξει το PST και το BPD με την ομάδα-στόχο σε κάθε συμμετέχουσα χώρα σε τοπικό επίπεδο.

 

 

Εργαστηριακό Κέντρο Κατερίνης

 

Δ/νση: Τ. Τερζοπούλου 150, Κατερίνη, 60100

 

Γραμματεία: +30 23510 47206

Δ/ντης: +30 23516 04979

 

email: mail@1sek-pierias.pie.sch.gr

Newsletter

Εγγραφείτε στην υπηρεσία νέων μας, και θα λαμβάνετε email με τα νέα του Ε.Κ. Κατερίνης.

Please enable the javascript to submit this form